Van kippenbus tot business class (en terug)...

Dank voor alle leuke reacties. Ik ben bang dat dit verhaal niet veel korter is geworden. Maar het gaat dan ook over een hele lange tijd en ik beleef nou eenmaal veel hier

Wink
Ik zal proberen wat foto´s te vinden op Facebook om die van de week ook ergens neer te zetten...

Het lijkt erop dat mijn karma aan de beterende hand is. Woohoo. De boot dreef nog toen ik eraf stapte!

Laughing
Let wel, 'beterende hand', niet 'beter'
Wink
We zouden donderdag zeven april vertrekken en woensdagavond hadden we een informatieavond met de kapitein. Zijn eerste woorden waren: 'We leave saturday, 11 o'clock'. Zestien man met zijn mond open. Bleek hij reparaties te moeten uitvoeren aan de boot zo ging het verhaal. Ik had gelukkig een paar dagen marge voordat ik weer ergens moest zijn, maar voor sommige mensen werd het wel een beetje spannend. Maar goed, twee dagen later vertrekken is prima, maar wat doe je in vredesnaam in die twee dagen wanneer je de hele stad al gezien hebt...? Gelukkig waren er een paar gezellige mensen die wel een paar daagjes naar het strand wilden...

Playa Blanca is een sprookjesstrand. Wit zand, blauw water, palmbomen, houten huisjes met hangmatten en vers gevangen vis op je bord. En dat paradijsje ligt een kilometer of dertig van Cartagena. Maar wel dertig heel avontuurlijke kilometers. Eerst een uur in een echte officiële 'kippenbus' (zo'n houten geval dat iedere twintig meter stopt en niet harder gaat dan veertig a vijftig kilometer per uur heuvel af

Laughing
). Toen met een bijzonder wiebelige kano twintig meter water over en twintig kilometer met de taxi. Een motortaxi over een kleiweg. En een motortaxi is niet zo'n driewieler hier in Colombia, maar gewoon een brommer en je mag achterop. Zonder helm in je T-shirt, vrezend voor je leven wanneer er ineens tegenliggers of koeien op de weg opduiken
Wink
Maar alles ging goed en volledig onder het stof bereikten we het strand. Daar direct de eerste de beste hangmatten besproken en het water in gesprongen. Diner was vers gevangen en gebakken vis, heerlijk. De nacht in de hangmat viel niet tegen, ik werd de eerste keer verbaasd wakker dat ik daadwerkelijk geslapen had
Laughing
Verder was er echt niets te doen behalve op het strand liggen en zwemmen. Ik zou er geen week willen zitten, maar twee dagen was erg goed uit te houden
Laughing
De terugweg werd een boottochtje. Dan konden we alvast oefenen.

Zaterdagochtend was het dan zo ver. Op zoek naar 'onze' boot. Onze kapitein was een Oostenrijker van een jaar of zestig die zo uit Bruno of Allo Allo weggelopen kon zijn

Wink
Het gezelschap bestond uit wat Australiers, een paar Nederlanders, wat Britten, een Zwitser en nog een Vleugje Duitsers. Behalve de kapitein was er nog een Colombiaans hulpje en dus zaten we met zijn negentienen in hetzelfde schuitje. Voor het grootste deel waren er cabine's, maar voor zes mensen was de slaapplaats de kajuit/kombuis. De hangmatten op Playa Blanca hingen al heel gezellig dicht bij elkaar, maar dit keer sliep ik met vier mensen op een groot twee persoons bed. Dat was even improviseren, maar gelukkig hoefde dat alleen op volle zee, daarna konden we op het dek slapen
Wink

De eerste twee dagen van de zeiltocht gaan over open zee dus er waren genoeg zeezieken. Met mij ging het prima totdat ik binnen ging zitten lezen

Surprised
Maar een paar uur het roer vasthouden hielp om de misselijkheid te verdrijven. Overdag had de stuurman nog iets om naar te kijken, maar toen ik aan de beurt was was sturen een computerspelletje geworden. Ik had een electronisch compas en een plaatje op de GPS om te zien of ik nog op koers was
Laughing
Verder was het aardedonker.

Net in bed was er ineens een hoop commotie op het achterdek. Ik hoorde iets over een roer dat stuk was, maar was te gaar om te gaan kijken. De nacht was dramatisch, we werden aan alle kanten belaagd door de golven, het gebonk was niet van de lucht en we deinden alle kanten op. De volgende ochtend waren de zieken niet veel beter, bleken we zonder roer te zitten en 's nachts tien mijl een willekeurige richting opgedreven (zonder uitkijk of iets

Surprised
). En we moesten nog 120 mijl tot onze eerste bestemming.

Na een paar pogingen om het een en ander te repareren, met onder andere een grote wasmand in het water om ons een kant op te krijgen

Laughing
, werd er een oplossing geknutseld met het overgebleven roer, een paar touwen en maar één draaiende motor. Vanaf toen waren er constant twee mensen bezig met sturen. Eentje om het kompas in de gaten te houden, de ander aan de touwen. De tweede nacht zijn we de nacht in doorgevaren en kwamen we tegen drieën aan op onze bestemming. Playa Blanca, maar dan beter! Ongerepte eilandjes met palmbomen en een paar riffen ertussen en wat vissers in een ouderwetse boomkano die het eten voor je kwamen vangen. Dat waren trouwens niet de enige jagers, er was genoeg mannelijk testosteron aan boord voor een kleine stad. En dus gingen er vanaf het eerste moment mannen met speren, messen en netten te water
Wink
Kapitein Fritz bleek jaren kok geweest te zijn en kookte een heel aardig potje. 's Middags en 's avonds warm eten. De eerste dagen at maar de helft mee
Wink
, maar tussen de eilanden was er geen golfslag en trok iedereen een beetje bij.

's Avonds ging er een lijntje over boord om eens te zien of er iets groots wilde bijten. Hoe groot was de verbazing toen er binnen een half uur iets aan hing en iets nogal omvangrijks ook. Een zusterhaai van zo'n 1.70 meter op zijn minst! Fritz ging uit zijn dak, een paar van de jagers vonden het prachtig, maar er was toch wel een groot deel van de aanwezigen die het prima hadden gevonden als we hem (hij bleek twee piemels te hebben

Tongue out
) hadden laten gaan. Dat bleek echter niet de bedoeling, alleen hoe dood je zo'n ding? Het arme dier heeft nog best een tijdje geleden ben ik bang. Daarna zijn ze nog tot diep in de nacht bezig geweest met uitbenen en hebben we er twee dagen heerlijk van gegeten.

Om goed te maken dat we twee dagen later vertrokken waren en omdat we zo gezellig waren bood Fritz ons een extra dag tussen de eilanden aan. Dat leek een prima plan, ik had toch al geen tijd meer om echt iets te doen in Panama of Costa Rica. Dus hebben we nog een dagje tussen de Nederlandse en Duitse pensionados in een baai gelegen en volleybal gespeeld. Het bleek dat de meeste schepen daar lagen omdat de uitbater van het eilandje het voor elkaar had gekregen om een draadloos internet netwerk te creëeren

Surprised
Het was daar net Benidorm, maar dan op boten
Wink

Ons idee was dat Fritz ergens een haventje in zou varen en ons op de bus zou zetten. Dat bleek niet helemaal te kloppen (Fritz was niet zo scheutig met informatie

Sealed
). Met zijn allen in een speedbootje en een volgboot met alle tassen gingen we een half uur richting kust. Vervolgens zouden we overstappen voor een paar uur durende jeeptocht, alleen stond het water van de rivier te hoog voor de jeeps (en de brug is nog niet af). Dus werd het nog een boottochtje. Alleen daar bleek het water te laag voor onze boot?!
Surprised
Toen we overgestapt waren in een gigantische boomstamkano konden we met wat gesleep en geduw toch bij de jeeps komen. Vanaf daar was het nog een paar uur over een weg met meer bochten en hellingen dan ik ooit zo dicht bij elkaar gezien heb. Het leek wel een achtbaan.

Het was mijn plan was om door te rijden naar de busterminal, daar een ticket te kopen voor de nachtbus naar Costa Rica en op de terminal op die bus te wachten. Dan in Costa Rica de dag in de buurt van het vliegveld door te brengen om 's nachts op het vliegtuig te stappen. En toen was de bus vol en was ik genoodzaakt om de volgende ochtend met de bus te vertrekken

Undecided
En toen werd het een beetje kritisch qua timing
Sealed
Gelukkig blijkt Costa Rica een uur achter te lopen en had ik maarliefst drie uur tussen de geplande aankomst van de bus en de take off. Zeëen van tijd wanneer je geen lekke banden krijgt ofzo
Wink

Omdat ik ineens toch in Panama stad bleef overnachten kon ik weer op zoek naar mijn vrienden van de boot. Van een aantal wist ik in welk hostal ze zaten dus toog ik vol goede moed die kant op. Omdat ik in een avontuurlijke bui was had ik besloten met al mijn bagage een bus te nemen. Het probleem met deze bussen is dat er geen dienstregeling is, de bestemmingen op de voorkant geschilderd staan en dat voor een leek (maar ook voor de locals zo blijkt steeds weer

Wink
) moeilijk te doorgronden is hoe je waar en wanneer komt
Laughing
Na een paar keer vragen zat ik in een bus en wist het waarempel voor elkaar te krijgen om in de buurt van het gezochte adres uit te stappen. En toen bleek het hostal niet meer op het adres te zitten dat ik in mijn boek had
Undecided
Een 'welwillende' voorbijganger stuurde me vijftien blokken de verkeerde kant op en toen was het bijna donker. Gelukkig kwam ik toen ineens een Argentijn tegen die op zoek was naar een goedkoper hotel en hij kon, met mijn inmiddels in een internetcafe verkregen adres en aanwijzingen, een voorbijganger strikken die ons voor de deur afzette
Laughing

Bij aankomst in het hostal bleken mijn bootvriendinnen de volgende dag in dezelfde bus naar Costa Rica te zitten dus dat was gezellig. Tijdens een korte internetsessie had ik al iets op nu.nl gezien over een vulkaanuitbarsting en problemen met vliegen, maar had dat nooit aan mijn familie gekoppeld. Totdat ik 's ochtends ineens een mailtje van mijn broertje kreeg. In plaats van vrijdag vlogen ze nu pas maandag... Qua timing was het voor mij allemaal te laat om mijn vlucht te annuleren of om te boeken dus toch maar de bus in.

Na een rustige busrit kwamen we maarliefst een uur te vroeg aan op onze bestemming en kon ik met de taxi zo naar het vliegveld. Daar kon ik mooi een paar uurtjes op de grond slapen voordat ik moest inchecken. Bij het boarden snapte ik ineens waarom ik maar uit zo weinig stoelen had kunnen kiezen. Ik had een business class ticket

Laughing
Dat was wel eens interessant voor de verandering. Thee uit een mok, echt bestek bij je verse vruchten, croissantje met een omelet erbij. Helemaal niet verkeerd. Om het gevoel te completeren nog even voorgedrongen in de rij bij mijn overstap in El Salvador
Laughing
Het contrast met mijn aansluitende vervoer in San Pedro was dan ook vrij groot, want ik ging weer terug de lokale bus in.

Heel bijzonder om ineens in Honduras te zijn na zo´n lange tijd. En heel interessant om mijn kinderherinneringen van een kwart eeuw geleden te vergelijken met de actualiteit. En voorlopig heb ik daar nog wel even de tijd voor aangezien de rest van de familie, in verband met die vermaledijde vulkaan op IJsland, dus niet op 16 april, niet op 19 april, maar pas op 27 april deze kant op komt...

Surprised

Reacties

Reacties

Yvon

Hé Cassie!

Wat een verhaal!!!!
Ben enorm benieuwd naar de foto's!!
Wat een avonturen zeg!
Ik mag nog een week werken en dan ga ik 4,5 week reizen alvorens ik weer terug naar NL vlieg. Famke landt vrijdag in NZ dus dat is wel zo gezellig.
Hoorde van mijn ouders dat jouw caravan ook al op z'n plek staat, heb je ook hulpjes? Haha!
Mijn caravan + plekje staan trouwens te koop aangezien ik vanaf 1 mei een huisje in Oosterend heb! :) Allemaal leuke vooruitzichten dus!

Veel plezier nog in je laatste weken en tot van de zomer!

X Yvon

Annemieke

Ha, je bent er dus weer, in Honduras! Ik wens jou en de hele famielje een fantastische tijd toe daar, de vluchten zijn sinds gisteren (19 april) weer voorzichtig op gang gekomen, dus dat komt allemaal goed!

Corinne

Ha lieve Cas,
Wat een reis!!
Geniet ervan samen met je familie en wij blijven jaloers al je avondturen volgen!!
Liefs Corinne

Kim

ha cas,
wat een toestand he, met die as. voor jou dan niet, maar wel voor je fam. hebben ze nu nog wel genoeg tijd om honduras te verkennen? ik ben benieuwd. overigens ben ik zo ongeveer op alles uit dit verhaal jaloers (behalve die 15 blokken lopen), dus volgens mij zit dat wel goed met je karma.
x!

dikkie dik

geweldig genoten dit keer van epistel ging over
zeevaart dus stond in gedachte naast je!

voor de rest van je epistels geniet ik ook hoor
maar deze had mijn voorkeur.
voor de rest knul blijf genieten.
gr,de ouwe

dikkie dik

en o,ja we vroegen om cash niet om as aan ijsland
dus ze pakken ons 2x hoop maar dat ze niet
aan de gang blijven.??

De klas van zussie Li

Casjemenou!Wat een avontuur!
We vonden het een grappig, maar ook een errrrrug lang verhaal!
Wat vervelend dat je nu nog een week moet wachten op je aller aller aller aller aller liefste zussie Li.
Juf is af en toe wel chagrijnig omdat ze niet weg kan en ze weet niet hoe je 'afentoe' moet schrijven.
Juf Li zit al midden in haar jetlag... en dat terwijl ze nog gewoon in de klas zit. Ze denkt dat het vandaag donderdag is hahaha nerd!:nerd:
Veel succes en we hopen dat je nog iets leuks vindt zodat je je niet hoeft te vervelen!
Groetjes, groep 7/ 8

Zussie Li

Zojuist mijn bericht gewist door zo'n aardbei uit mijn klas! Sjonge jonge, kan ik weer opnieuw beginnen,.... CASJEMENOU!
De kinderen lezen op dit moment mee op mijn digibord...dus hele spannende dingen kan ik nu niet schrijven. Ben de kinderen wel super zat..... zij mij ook hoor ik net..... jammer voor de kids, want ik ben er nog een week!
Heb je gister al gesproken dus weet op dit moment even niet zoveel. Ga al 2 weekenden he-le-maal los, omdat ik steeds denk dat het het laatste uitgaansweekend is! Haha.....
Vermaak je...... voordat je het weet ben je weer terug en doe je zoiets nooit meer!
Ciaooooo brother.... Hasta Luego (ik geloof dat dat het is :))
Kussie zussie Li

Michiel

Hoi Cas,

Weer met erg veel plezier je verhaal gelezen. Het verhaal schreeuwt om foto's! Ben benieuwd. Veel plezier verder. Ik ga morgen maar eens de houding en het gedrag van mijn medeambtenaren bespreken in een zelf georganiseerd workshopje en daarna duiken we de techniek van een systeem in dat herbouwt gaat worden. Ook leuk ;-) groet, Michiel

vrouwk

Berichtje van oma, ze heeft via je moeder opnieuw een verhaal gekregen en gelezen. Dan denk ik potverdorie ik heb gisteren nog op de computer gekeken of er een berichtje van je was. Dan begin ik aan je verhaal en denk de stukjes zijn eigelijk te kort, ik wil meer Dan denk ik aan een jeugdboek waarvan je het vervolg wil lezen, maar je moeder het licht uit doet om te gaan slapen. Cas ik geniet met volle teugen en kan het slot van je boek haast niet afwachten. Ik hoop dat de as niet verder roet in (vliegtuig) gooit en je kan genieten met broer, zus en je ouders

Janneke

Wauauauwwwww....!

Bedankt weer Cas! :-)

Goddank geen schipbreuk, maar slechts een stuk roer enzo! hihi

Ik hoop ook dat jullie genoeg tijd samen hebben om te doen wat jullie willen in Honduras, maar ik denk 'zomaar' dat jij je wel zult vermaken totdat ze er eindelijk zijn. ;-)

Veel plezier en tot de volgende weer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!