Het was eerste Kerstdag 2011...

Ik weet het nog zo goed, want we lagen op het strand...

Cool
.

NB In tegenstelling tot wat deze website en de verstuurde emails lijken te beweren heb ik inmiddels genoeg fotoruimte. Nu alleen nog genoeg fotowaardige dingen tegen zien te komen

Wink
.

Maar eerst verder waar ik gebleven was. Sinterklaas was erg gezellig. Iedereen leek de hutspot en gehaktbal lekker te vinden. De pepernoten vonden gretig aftrek en het dobbelspelletje viel in de smaak. Ik kwam er vanaf met een heel grote thee mok en een stapeltje piepschuimen vliegtuigjes

Laughing
.

En zo af en toe kon ik ook een echt vliegtuig in. In Nederland doe ik of tandem of video. Hier doe je dat tegelijk. Maar omdat bijna alle klanten foto´s of video´s willen hebben kon ik daar nooit echt mee oefenen. Dus op een gegeven moment naast de fotocamera nu ook maar eens een videocamera op mijn hand gezet. Van tevoren hadden we wel aan de klant uitgelegd dat het resultaat niet gegarandeerd was. En dan is zo´n vliegtochtje ineens erg druk. Filmen, foto´s maken, verzinnen waar je uit het vliegtuig wil springen en je passagier gerust stellen. Wat kun je blij zijn met zo´n traag vliegtuig

Wink
. En het ging nog helemaal goed ook. Ze hoefde hem niet te kopen, maar dat deed ze mooi wel
Laughing
.

Helaas is de zomer hier nog niet echt aangebroken en ligt het springen nogal eens stil. Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel. Dus wandel ik wat af. Zo gingen we eens een rondje langs de golfbaan doen. Dat moest hardstikke mooi zijn. Dus de paden op en lanen in, hekken over en achtervolgd door kuddes met koeien. We zullen wel ergens een verkeerde afslag genomen hebben, maar vermakelijk was het zeker

Wink
.

Een andere dag met slechte vooruitzichten en veel lage bewolking. Dus een andere memorabele wandeling. De ene baai de heuvels in en een paar baaien verderop er weer uit. Het plan was om daar dan een lift terug naar de auto te ritselen. Vanaf minuut zes begon het te regenen. In het begin stapten we nog om het lange natte gras heen. Totdat we begonnen uit te glijden in de klei. Toen bleek dat natte gras eigenlijk de beste ondergrond om op te lopen. Na anderhalf uur moest er een beekje worden oversteken. Daar zijn we toen dan ook maar dwars doorheen gelopen. We merkten het verschil toch niet. Mijn schoenen bliezen iedere stap belletjes

Surprised
.

Er stond een stevig windje, maar zo lang we bleven lopen ging het wel en werden we niet te koud. Alleen raakten we halverwege, bovenop de heuvels, een beetje verdwaald. Geen markeringen voor een route en ineens struiken op het karrespoor dat we dachten te moeten volgen. We waren bijna omgekeerd toen we het pad terugvonden. En ineens was alles weer goed

Laughing
. Na vier uur wandelen door de wolken kwamen we de heuvels weer uit. Ijskoud en met het water dat in straaltjes van ons afliep, want het was natuurlijk nooit gestopt met regenen. Die lift hebben we dan ook nooit gehad. Iedereen reed mooi door
Wink
. Dus toen moesten we een uur langs de kustweg (100km/u gevuld met vrachtwagens) terug naar de auto. Prima wandelingetje. En als je een achter de vangrail bleef nog best veilig ook. Alleen lagen daar de helft van de tijd chagrijnige zeehonden te blazen
Surprised
. Toen we de auto eenmaal teruggevonden hadden moest de ventilator volle bak aan om hem niet dicht te laten wasemen. Onderweg terug maar bij een supermarkt gestopt voor chocomel en spek voor in de pannekoeken. Maar daar wilden vlot weer weg aangezien we liepen te bibberen. Eenmaal thuis snel onder de warme douche. Onze kleren waren een dag later nog niet droog
Surprised
.

En toen ging het vliegtuig weer in onderhoud, was de ochtend vrij en konden we waarempel een keer met mooi weer wandelen

Laughing
. Van tevoren iets opgezocht op internet en vroeg op pad. Onze aanwijzing was dat we na de rivier links moesten en dan vanaf de parkeerplaats moesten beginnen met lopen. Dat er onderweg nog afslagen konden komen vertelde het verhaal niet echt. Maar goed, ergens middenin de wildernis stond een bordje ´Car Park´. Geweldig
Laughing
. De wandeling volgde de bedding van een stroompje. Op dat moment stond het water vrij laag en kon je grote stukken droog lopen. Maar niet altijd. Door het water, over stenen, langs watervalletjes en karkassen van weggespoelde beesten. Dat levert mooie plaatjes op. En, met dank aan het grind in mijn sandalen, voeten die eruit zien alsof ik vrij intensief gemarteld ben
Wink
.

Gelukkig had ik nog andere hobbies achter de hand. Zo ben ik aan het experimenteren met het maken van joghurt en kwark. Kwark kun je hier niet kopen en joghurt is erg duur. Best een interessant proces. Je neemt melk, daar gooi je een schep joghurt in en laat het 24 uur buiten de koelkast staan tot het dik is. Om het vervolgens nog op te eten ook

Wink
. Het gaat vrij aardig, maar hier in huis is het proces wat lastig te controleren. Met de zon op het dak wil de temperatuur binnen nogal oplopen. Dus toen ik bij experiment drie thuis kwam was de melk letterlijk de fles uit aan het rijzen
Laughing
. Die lichting is maar naar de vogels gegaan. En die zijn er helemaal gek op. Dagenlang heeft er hier een merel rondgehangen met een kop wit van de kaas
Laughing
.

De volgende poging in de categorie ´zou ik dat hier zelf kunnen maken´ was Satéhsaus. Onder de weinige groenten die je hier kunt kopen zijn in ieder geval ui en prei dus ik zag mogelijkheden voor nasi. Alleen kan dat natuurlijk niet zonder saus. Er gaan best een hoop ingredienten in, maar dan heb je ook wat. Erg lekker bij de overgebleven gehaktballen van Sinterklaas

Laughing
.

Maar Sinterklaas was alweer even geleden. Het was alweer bijna Kerst. Dus moest er een Kerstboom komen. Vier man en een machette het bos in. Een beetje klimmen langs onze vaste fietsroute naar het dorp leverde een mooie tak. Rechtop in een emmertje met grind staat hij als een ware kerstboom bij windkracht elf in de beneden huiskamer. En opgetuigd met de Kerstdecoraties die Sinterklaas had opgeleverd lijkt het heel wat

Laughing
.

Het vliegveld Kerstdiner had wel iets Nederlands. Niet qua eten, maar helaas wel qua weer. We zaten buiten aan een zwembad in de volle wind bij een graad of tien. Het duurde dus wat korter dan gehoopt, maar was wel erg gezellig. Gelukkig had Whale Watch diezelfde avond ook hun Kerstfeestje. En zij hadden er al een halve dag met een verkleedfeest, quiz, karaokewedstrijd en gratis drank op zitten. Dus toen wij daar tegen negen uur ´s avonds naar binnen kwamen waren ze aardig op dreef en was onze drank ook gratis

Wink
. Terug via een kronkelig paadje door het bos de heuvel over. Leuk in het donker, maar gelukkig had mijn nieuwe telefoon (12 euro inclusief simkaart
Laughing
) een zaklamp.

En toen werd het echt Kerst. En ook zoals het hoort. Zonnig en ruim twintig graden. Eerste Kerstdag hadden we Kerstdiner in het huis. Nou ja, in de tuin

Tongue out
. Iedereen had iets gekookt. Of we om drie uur 's middags klaar konden zijn. En ik maar denken dat ik best aardig Engels sprak. Maar nu blijkt diner dus niet 's avonds. ´s Avonds heb je namelijktea. Toen ik in al mijn onschuld eens ja zei op de vraag of ik tea wilde kreeg ik een bord met eten. Wanneer we het hier over maaltijden hebben vraag ik er tegenwoordig dus maar bij hoe laat
Wink
. In de tuin, in het zonnetje en iedereen druk smerend met zijn factor dertig was het erg gezellig. Na het eten nog even lekker op het strand gelegen en alvast mijn Nieuwjaarsduik gedaan
Wink
. Die laatste was met veertien graden overigens weer bijna op Nederlandse temperatuur
Surprised
.

En nu is het feest weer Straks mijn versgebakken Kerstbrood maar eens aansnijden. En tikje laat natuurlijk, maar goed. Ik het recept niet helemaal goed gelezen en kwam ik er vrij laat achter dat het hele project meer dan vijf uur zou duren! Gelukkig bestaat de meeste tijd uit wachttijd. Dat gaf me mooi de kans om foto's uit te zoeken en uit te vogelen hoe ik deeg voor appelflappen en oliebollen moet maken. De benodigde frituurpan heb ik inmiddels voor vier dollar (2,40) bij de kringloop kunnen vinden

Laughing
. En de foto's staan online...

Prettige tweede Kerstdag en alvast een gelukkig nieuwjaar iedereen!

Reacties

Reacties

Annemieke Owel

Een heus Kerstverhaal, Cas. Dank je wel. Inclusief weer en ontberingen, en zo heurt 't ook :-). Ik wens je een prachtig 2012!

Oscar Seinstra

Cas!! Jij ook fijne dagen. Heerlijk om je verhalen te lezen. Een geweldig 2012 alvast!!

vrouwk

Wat een prachtig verhaal en prachtige foto's
Ik heb wel een wens, op 1 foto staat een prachtige schelp, ik zou willen dat ik bij de volgende keer zulke grote schelpen had gekregen. Gre en ik zijn op cursus geweest van fietsbanden een zwaan te maken. Hij is byzonder mooi geworden. Bij de cursusleidster hing aan de wand een spiegel die rondom bekleed was met schelpen (mosselen). Nu dacht ik goed kijken dit kunnen we zelf ook maken. Nu moesten we nog aan schelpen komen. Jan bracht uitkomst. Die ging op een zondag mosselen eten. Dus Gre en ik vroegen op het zelfde moment "die moet je voor ons bewaren". Maandag belde Jan me op en vertelde dat hij de mosselen buiten onder de tafel had gezet. Toen ik thuis kwam dacht ik ooooooooooo neeeeeeeeee. Daar stonden 2 blauwe vuilniszakken vol, met alles erop en eraan. De tube majo, kruidenboter, wortelen, prei en bedenk maar wat erin moet zitten zaten er nog bij. Jan was in de kroeg geweest om mosselen te eten. Volgens mij heeft hij zijn mouwen opgestroop en zo de taflels schoongeveegd. Ik ben 8,5 uur bezig geweest op de mosselen schoon te maken en te drogen, zodat wij ze in het voorjaar kunnen verwerken. Bij de foto van jou had me dat minimaal 6 uur gescheeld.
Cas ik wens je een goede oudejaarsavond . Een goed en gezond 2012 en ik blijf uitkijken naar de leuke verhalen van jou

dikkiedik

Weer een pracht verhaal cas
EN DE BESTE WENSEN we praaien JE WEET wat ik daar
mee bedoel SCHUIM MARSEERDER

je woorden toverden weer een glimlach tevoorschijn

Als je Kaikoura in Maori op kan hakken in twee stukjes - Kai voor voedsel en koura voor die overheerlijke kreeft - wat betekent Caskoura dan?

Jan

Ha die Cas, leuke om te lezen!!!

Janneke

Hee Cas, bij je vorige verhaal had ik nog willen schrijven, dat bij het lezen van de passage over je tandemsprong met de camera en de misselijke passagier, het liedje 'The kick inside" van Kate Bush net voorbij kwam.... "Giving it all in a moment to you" kreeg ineens een 'iets' andere betekenis... lol

Heerlijk om je verhalen te lezen! En ik ben wel benieuwd naar het antwoord op de vraag over 'kaikoura' en 'caskoura' ook!

Alle goeds voor 2012 voor jou en iedereen!

R2

Fijne jaarwisseling!! Veul springen in 2012 ;-
). Groet uit utrecht@!

Dirk

Nog prettige kerstdagen en alvast de beste wensen.
Zo te lezen is het afzeggen van de S6D niet het einde van een wandel carrière :)

Gré

Mam en ik hebben weer genoten van je verhaal. Oma vroeg zich af of het al gelukt was met de yoghurt. Op nieuwjaarsdag regende het hier misschien wel net zo hard als bij jou alleen voor hier is het normaal, dat het fietspad langs de Vliet in een vliet verandert ;-)

Zussie Li

Brotha, was weer een leuke tekst om te lezen. Ik wens jou ook alles wat wenselijk is voor het nieuwe jaar :) Klinkt goed heh!
Kga zo de foto's bekijken, maar voor die tijd wil ik nog wel even iets met je delen:
Wat is juist: hartstikke bedankt of hardstikke bedankt?
Hartstikke bedankt is juist.

Hartstikke betekende aanvankelijk 'door een steek in het hart'; het werd oorspronkelijk geschreven als hartsteke. Vroeger kon hartstikke/hartsteke dan ook alleen maar gebruikt worden in combinatie met dood: hartstikke dood betekende 'gedood door een steek (bijvoorbeeld een dolksteek) in het hart'. Later ging hartstikke dood 'plotseling dood' betekenen: 'net zo abrupt van het leven beroofd als iemand die een doodsteek in het hart gekregen heeft'. En nog later werd hartstikke een 'gewoon' bijwoord van graad met de betekenis 'helemaal, heel erg'. En zo kunnen we nu spreken van een hartstikke mooi gebouw en hartstikke bedankt.

Omdat de betekenis van hartstikke niet zomaar af te leiden is uit het woord zelf, is het wel begrijpelijk dat veel mensen hardstikke schrijven; het is immers ook hardhandig, hardleers, hardnekkig en hardvochtig. Deze woorden bevatten allemaal het bijvoeglijk naamwoord hard. Maar in hartstikke zit het zelfstandig naamwoord hart, net als in hartgrondig, hartverscheurend en hartverwarmend.

dirk

bedankt voor je kaartje geintje het bedekt mijn hele
KOELKAST man
en in beide gevallen die je schreef dus
geen schade aan mijn huis niks naar beneden gekomen
via plafon anders had ik niet kunnen reageren
in het geval van die rotsen daar heb ik inderdaad niks
aan mijn rollator daar maar het niet AARS
MAAR IK BEN BLIJ dat jij het kunt en je je VERMAAKT

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!