Down under...

Goed, na enig nadenken was de kogel door de kerk. Naar Nieuw Zeeland voor de winter (zomer). Om te werken deze keer. Ideaal, want dat betekent een hoop minder stress om bestemmingen en plannen. Nu moest ik me ineens druk gaan maken om dingen als een werkvisum, belastingnummers en een bankrekening. Gelukkig is er een tekort aan tandem instructeurs in Nieuw Zeeland, dus visum was zo binnen. Dat werd dus koffers pakken, maar eerst nog wat dozen

Laughing
Verhuizen van Texel naar Den Helder. Vervolgens verhuizen van Den Helder naar Julianadorp. En uiteindelijk dus verhuizen van Julianadorp naar Nieuw Zeeland.

Geheel in stijl kwam weer veel te veel op mijn laatste dag aan

Wink
. Om mijn vlucht te halen moest ik om vier uur in de trein zitten. Maar om half drie had ik nog geen kleding bij mijn tas liggen. Alleen een berg papieren, camera's, springpakken en snoeren, heel veel snoeren... Snoeren voor een laptop, twee fotocamera's en een video camera... Allemaal electronica, die wil je niet in je ruimbagage natuurlijk. Dus toen mijn handbagage was ingepakt kon ik er nog net een tandenborstel en een boek bij krijgen voordat hij over zijn gewicht ging. En zeven witte t-shirts verder was ook mijn ruimbagage klaar
Wink
.

De vlucht ging met een overstap op Londen Heathrow, een stop op Singapore en een overstap op Sydney naar Christchurch in Nieuw Zeeland. Omdat ik het ergste verwacht had viel het eigenlijk nogal mee. Film kijken op je persoonlijke entertainmentsysteempje, gin en tonic voor het eten, wijntje bij het eten, beetje slapen, en dan maar weer eens overstappen. En dat drie keer. Na vierendertig uur en 18.000 kilometer reizen stond ik in Nieuw Zeeland. Wat een genot om midden op de dag aan te komen en, voor de verandering, ook nog eens te begrijpen wat er om je heen gebeurt.

Een collega was diezelfde ochtend van dat vliegveld vertrokken en dus stond er een auto voor mij klaar op de parkeerplaats. Het zal er dubieus uitgezien hebben dat ik daar lijkbleek, ongeschoren met de wallen onder mijn ogen en mijn haar overeind probeerde uit te vinden waar hij de sleutel verstopt had. Maar ik heb hem gevonden en kon dus weg voor ik opgepakt kon worden

Wink
.

Vanwege de Engelse roots rijden ze hier aan de linkerkant op de weg. Een uitdaging op zich, laat staan met een jetlag. En helemaal als je niet weet waar je bent en waar je heen wil. Gelukkig zijn ze hier erg vriendelijk en heeft er nog maar een keer iemand naar me getoeterd

Laughing
.

Omdat ik de volgende dag een medische keuring moest ondergaan bleef ik een nachtje in Christchurch slapen. Op internet had ik een paar hostels gevonden die me wel aardig leken. Lekker in het centrum zodat ik ´s middags lekker een rondje kon winkelen en ´s avonds uit eten kon. En toen kwam de verassing... Oh ja, het centrum van Christchurch ligt plat, je kunt er niet in...

De aardbeving van begin 2010 is door ons alweer bijna vergeten (als we er überhaupt al van wisten). Omdat je er niets meer van hoort verwacht je eigenlijk dat dan ook klaar is. Heel bijzonder om hier te zien hoezeer hier, meer dan een jaar later, het dagelijks leven er nog steeds door wordt bepaald. In Christchurch zelf, maar ook in de rest van het land. De instortingen zijn opgeruimd, maar alle twijfelgevallen staan er nog.Hele wijken staan erleeg. Er zijn radiospotjes van de verzekeringsmaatschappij dat ze er hard aan werken om te zorgen dat iedereen zo snel mogelijk zijn schaderapporten krijgt. ‘Rebuilding' is een groot thema in de verkiezingsstrijd. En bij de huisarts een poster over leven na de aardbeving. Met hierin onder andere tips om om te gaan met kinderen en bejaarden die het niet meer snappen, geluk in kleine dingen gaan zoeken, wegblijven bij drank en dergelijke...

Gelukkig lijkt het buiten het centrum allemaal mee te vallen. Dus kon ik na het inchecken in mijn hotel alsnog een winkelcentrum opzoeken. Ik waande me in Amerika. Christchurch is net California, maar dan met Aziaten in plaats van Mexicanen. Veel fastfood, alles groot, teveel keuze en gevuld met 4WD's en pickups. En natuurlijk de bijbehorende tailleomvang van veel mensen

Wink
. Veel 'comfortabele kleding' als fleece truien en jogging broeken. Aan de andere kant van het spectrum ook weer veel te kort en diep uitgesneden. Helaas zie je daardoor regelmatig vreselijke tatoeages die hier schijnbaar in zijn bij vrouwen op hun borst(en). Ook erg in (misschien door recyclinggolf na de aardbeving
Wink
) is kleding die gemaakt lijkt te zijn van vitrage. Je verzint het niet. Shirtjes als oude gordijntjes of stretch topjes met diezelfde motieven?! De verklaring moet volgens liggen mij in de schooluniformen die de jeugd hier jarenlang verplicht dient te dragen. Op zich iets voor te zeggen. Maar van de uniformen die ze hier voor die arme kinderen uitzoeken raak je inderdaad wel afgestompt volgens mij
Wink
.

Na een nachtje slapen dus op pad voor mijn medische verklaring. Ik was er te vroeg. Gelukkig maar. Mijn afspraak van een uur stond als tien minuten in de computer, maar nu kon ik nog net voor het spreekuur uit geholpen worden. Oren, ogen, hart, organen, reflexen, ECG, urine en bloed werden bekeken. In Nederland sta ik bij de huisarts binnen drie minuten met medische verklaring weer buiten. Maar goed, deze kost dan ook tien keer zo veel en is maarliefst twee keer zo lang geldig

Surprised
. Toen ik 's middags ook nog mijn longfunctie had laten testen kon ik dan eindelijk op pad naar mijn eindbestemming Kaikoura.

Omdat ik in Honduras gemerkt had hoe leuk het was om een lift te krijgen (en het me wel handig leek als er iemand tegen me praatte om me wakker te houden

Tongue out
) heb ik een paar lifters opgepikt. De weg voerde over hondertachtig kilometer ‘Highway'. Het begrip highway is niet te vertalen met snelweg. Aan de ene kant mag je er wel honderd, maar aan de andere kant fietsen er wel mensen langs. En aan die andere kant moet je rijden, het blijft raar
Undecided
. Afslagen kennen geen uitvoegstroken en bewegwijzering staat er pas bij de afslag zelf. Op dat moment moet je dus nog gaan remmen voor de afslag waar je al bent. Gelukkig hoefde ik alleen maar rechtdoor dus heb ik daar mee geen ongelukken veroorzaakt
Cool

Het huis in Kaikoura is een oude Bed and Breakfast dus met een hoop kamers en mooi uitzicht op bergen en vlakbij de zee... We wonen hier nu met zijn zevenen. De club is compleet. Nu alleen nog even inwerken en dan kon ik aan de slag. En drie hemeltergende en zwaarbetaalde online examens later ben ik administratief zo ver. Ik mag met een tandem uit een vliegtuig. En wat voor een vliegtuig

Tongue out

Ik ben een vliegtuig gewend waar we met zijn vijftienen in zitten. De ´Echo Kilo Echo´ is een lief klein vliegtuigje voor drie. Als het vliegtuig op Texel een Volkswagen Transporter zou zijn, dan is dit een Mini Cooper. En daar kom ik met al mijn ellebogen en knieën inderdaad lastig in. En uit

Wink
. Nadat ik het op de grond eens geprobeerd had zag ik wel een beetje tegenop. Maar vanmiddag mijn eerste tandem hier gedaan met een collega en die ging heerlijk...

Het uitzicht uit het vliegtuig is prachtig. De zee blauw. Zandstrand. En dan direct aan de kust bergen tot wel een paar kilometer de lucht in. Een uitzicht waar ik nog lang niet op uitgekeken ben en dat allerhande kansen op vrijetijdsbesteding en avonturen biedt

Laughing
.

Reacties

Reacties

Oscar

Wat geweldig!!!! Ziet er super uit. Geniet er van!!!

Michiel

Jaloers!! Heel veel plezier, ben benieuwd naar de foto's.

Neef

Keuring gehaald dus ?

dus ik hoef niet donderdag weer alle lege dozen, en volle dozen met lege ordners te verhuizen ?

Soms is langer ook beter ;-)

wordcount: 1265

Annemieke Owel

Hè heerlijk om weer een reeks van je hilarische verhalen te kunnen volgen! De energie spat eraf :-)

Yvon

Waar heb jij dat zandstrand gevonden?
Of hebben ze alle kiezels vervangen?
Groetjes daar en geniet!

OOMPIE

Ik zal op je spulletjes passen doe jij het op je zelf
EN GENIETTE!!!

Gré

Wat leuk om nu het hele verhaal zo in één keer te lezen. Het klinkt goed, ik had net Opoe aan de telefoon en zij ziet er naar uit om je eerste verslag te lezen. Meteen de Hartelijke groeten van haar. Heel veel plezier en tot horens

vrouwk

Qua weer wil ik wel ruilen. Het is hier grauw grijs en zeer mistig. Ik wil niet ruilen met de hele reis en het linkse rijden. Ik zou er een puinhoop van maken. Uiteraard weer een leuk verhaal

schoonzussie

Leuk om je avonturen te lezen, ben je toch weer een stukje dichter bij huis als het ware ;)
Het zal wel apart zijn om straks kerst en oud&nieuw in je korte broek en t'shirt te vieren =D xxx

schoonzussie

ohjahh,, ben je toch nog soort van in AUSTRALIE geweest ;) HAHAHAHAHAAAAA!!!!!

oom jan

ik zal elke dag aan je denken die WARMTE
die hier niet is maar geniet er van
en denk niet aan die kauw hier
en die luxueus daar wen je wel aan

neef Jan

Leuk om te lezen, je schrijft erg duidelijk. Ik zie alweer uit naar de volgende..... Veel plezier ene..... werkse!

Zussie Li

Mooi om te zien dat ik (weer eens) de eerste ben met een reactie op jouw verhaal. Kreeg vd week weer de uitnodiging om samen naar Nieuw Zeeland te gaan...dus mocht ik opeens heeeel erg veel geld gaan verdienen, dan kom ik misschien nog wel 'ff' langs. Klinkt alsof je het naar je zin hebt. Top! Houd dat gevoel nog een paar maandjes vast. Liefs

RianneRianne

Oh jaloers!!!! Klinkt heel goed. Lekker avontuur! Keep us posted. Have fun, x

RacheltjeS

Mooi en herkenbaar zoals je het omschrijft, ik ben wel een beetje jaloers nu! Zijn de vliegtuigjes ook toevallig geel? Ik blijf je volgen....have fun

Janneke

Fijn dat het dit keer zo soepel is verlopen, al had die vorige reis naar Zuid-Amerika natuurlijk ook zo z'n charmes. :) Klinkt goed zo ver! :)

Maar...ben je onderhand niet al eens voldoende uit de kreukels van je reis en gewend aan het vliegtuigje voor een nieuw verhaal dan?? ;)

Waar ben je allemaal mee bezig?!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!